Com crear una empresa pas a pas
Guia per muntar el teu negoci pas a pas
Tens pensat emprendre i obrir el teu propi negoci? Tant si vols fer-ho com a autònom o creant una empresa, t'expliquem pas a pas com pots crear la teva empresa a Espanya.
Sabem que pot ser un procés llarg i confús. A BBVA volem ajudar-te en el teu camí cap a l'emprenedoria i, per això, hem desenvolupat aquesta guia, en què t'expliquem tot el que has de saber per aconseguir-ho.
Crea la teva empresa sense amoïnar-te per la paperassa
Perquè emprendre no et tregui les ganes d'emprendre, fes-te de BBVA i tindràs assessorament especialitzat sense cost per ajudar-te amb les gestions per muntar la teva empresa. A més, podràs estalviar-te fins a 720 € bruts en domiciliar els impostos o les assegurances socials al teu nou Compte Empreses Benvinguda.
Vàlid per a noves empreses en constitució fins al 31/12/2024.
Abans de començar...
-
Tingues clara la teva idea de negoci
Sempre tens més opcions d'èxit si la teva idea és una idea madura.
-
Elabora un pla de negoci
Et serà útil fer una anàlisi DAFO (inicials de Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats) de la teva idea.
-
Fes una investigació de mercat
També serà útil fer un autodiagnòstic de capacitat emprenedora, per conèixer millor el teu producte o servei i les teves possibilitats d'èxit.
Com tens pensat emprendre?
-
1. Documentació i tràmits per crear una empresa
Investiga les diferents opcions
Investiga les diferents opcions que tens al teu abast per obrir la teva empresa a Espanya i comprova quina és la que més et beneficia. Les formes més comunes són:
- Societat laboral
- Societat cooperativa
- Societat anònima
Si no tens clar quin tipus d'empresa obrir, deixa't assessorar
Els tràmits administratius per a cada opció són una sèrie de processos estàndard que poden tenir lleugeres variacions segons la comunitat autònoma o el tipus de negoci que es creï. Et recomanem deixar-los en mans de professionals (gestories), si no els domines, una vegada decideixis per quina forma jurídica optaràs. També pots demanar ajuda en un Punt d'Atenció a l'Emprenedor (PAE), on t'orientaran per fer els tràmits de forma telemàtica de manera gratuïta.
De tota manera, tot seguit t'expliquem els passos generals mínims que has de conèixer per donar d'alta la teva empresa.
Elabora els teus estatuts i comprova que el nom de la teva empresa estigui lliure
- Elabora els estatuts socials: S'hi recullen diverses dades essencials, com la denominació, el capital, el domicili social, etc.
- Demana la teva Certificació negativa de nom empresarial al Registre Mercantil
Obre un compte i diposita-hi el capital social
- Obre un compte bancari únic i exclusiu per a l'empresa que crearàs. És aquí on has de dipositar el capital social de l'empresa, que és una xifra variable segons el tipus d'empresa que hagis triat crear.
- Recorda que, en cas que l'empresa estigui composta per diversos socis, cadascun hi ha de fer la seva aportació.
- Demana un certificat bancari de dipòsit de capital social, ja que el necessitaràs per presentar-lo davant de notari a l'hora de constituir la teva empresa.
Escriptura l'empresa davant de notari
Per fer-ho, cal anar a un notari i assegurar-se d'aportar la documentació següent:
- Estatuts socials
- Certificació negativa de nom empresarial
- Certificat bancari de dipòsit de capital social
- DNI o NIE dels socis
CIF i registre de la teva empresa
- Aconsegueix el teu CIF provisional; per fer-ho, has de donar d'alta la teva empresa a Hisenda. Model 036, amb una còpia de l'escriptura de constitució i una còpia dels estatuts a l'Agència Tributària.
- Constitueix la teva empresa davant el Registre Mercantil de la teva província; si no ho fas, no podràs obtenir la plena competència jurídica. Recorda que d'aquesta manera la teva empresa no estarà encara protegida com a marca, ja que per a això necessitaràs donar-la d'alta al Registre de Patents i Marques.
- Una vegada ho tinguis tot, hauràs de demanar el CIF definitiu.
Tràmits específics per a la posada en marxa
Recorda que, a més dels tràmits generals, n'hi ha alguns d'específics que has de tenir en compte segons l'activitat que desenvolupes amb la teva nova empresa, i d'altres complementaris en el cas de determinades figures jurídiques o si necessites contractar treballadors.
Dins d'aquests tràmits específics, podem destacar:
- Llicència d'activitat: S'aconsegueix a l'ajuntament de la teva localitat.
- Inscripció en organismes oficials o registres.
- Gestions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social: com ara l'alta de treballadors o la comunicació d'obertura del centre de treball
- Legalització del Llibre de Comptes Anuals: al Registre Mercantil.
El producte que et pot ajudar
-
Compte Empreses Benvinguda
Emporta't fins a 720 € bruts en 6 mesos domiciliant el pagament d'impostos o assegurances socials. Com funciona?
I tots els avantatges d'obrir el teu Compte Empreses Benvinguda per a Pimes:
- 0 € comissió d'administració i manteniment del compte bancari.
- 0 € comissió anual per emissió i manteniment d'una targeta negocis de crèdit o dèbit.
- 0 € comissions per transferències ordinàries i emissió de nòmines a través de la banca en línia d'empreses.
- 0 € comissions per emissió i cobrament de xecs nacionals en euros.
A més, amb facilitats per començar o créixer en el teu negoci com a finançament amb condicions especials o TPV + Bo TPV sense cost els 12 primers mesos.
Només per a nous clients. - 0 € comissió d'administració i manteniment del compte bancari.
2. Finançament i ajudes
Quines despeses tindràs?
No t'oblidis de les despeses que et suposarà donar d'alta la teva empresa, ja que, encara que les persones físiques no han d'aportar un capital mínim exigible per la legislació a l'hora de constituir-se com a empresa, les jurídiques sí que ho han de fer, llevat d'excepcions, i aquest import varia segons la figura empresarial escollida.
- El mínim: hi ha figures que no tenen un capital legal mínim exigit, com la Comunitat de Béns, la Societat Civil o la Societat Col·lectiva, entre d'altres, encara que la més popular és la Societat de Responsabilitat Limitada, que té un capital mínim legal exigit d'un euro.
- El màxim: actualment, i sense comptar les societats de capital risc, les tipologies de Societat Anònima o Societat Anònima Laboral necessiten un mínim de 60.000 euros.
Ajudes i subvencions per a la teva empresa
Una vegada donada d'alta l'empresa, et recomanem que vagis als centres d'emprenedoria de la teva localitat per conèixer les ajudes i subvencions que les administracions públiques i els seus organismes tinguin en marxa per incentivar, mantenir i desenvolupar l'activitat econòmica i l'emprenedoria. Els terminis de sol·licitud són canviants, així com les característiques de les empreses que hi poden optar, així que el millor per estar al dia és consultar amb el teu Punt PAE la Plataforma Nacional de Subvencions o la Base de dades d'ajudes i incentius del ministeri.
Si has arribat fins aquí, segurament ja tens molt present la importància d'una planificació global i a llarg termini de la teva idea de negoci, la definició de l'activitat que desenvoluparàs, la valoració de riscos, la capacitat financera i la viabilitat del negoci, per la qual cosa el finançament podria ser una opció viable.
Des de BBVA, si vols desenvolupar un projecte de sostenibilitat, digitalització o cohesió i igualtat, t'acompanyem i t'ajudem a demanar les ajudes europees dels Fons Next Generation.
Posem a la teva disposició un impuls per al teu negoci
-
- Sense límit màxim, el que la teva empresa necessiti.
- Fins a 10 anys de termini per tornar-lo.
- Tipus d'interès fix, variable o mixt.
-
Un límit de crèdit per als pagaments habituals del teu negoci sense cost d'activació.
- Finança el pagament a proveïdors, impostos, nòmines, assegurances socials o el cobrament de les factures.
- Només pagues una comissió per la disposició dels diners que fas servir del teu límit, que canvia segons el termini o la finalitat amb què l'uses.
- Sense comissió de cancel·lació anticipada.
-
El préstec que necessites per a les teves explotacions agrícoles i ramaderes. Personalitza el termini i el tipus d'interès. Sense comissió d'obertura si aquest any domicilies la PAC a BBVA.
*Producte contractable per a negocis amb facturació inferior a 5 milions d'euros
-
El finançament per cobrir les necessitats de tresoreria, la compra d'existències, els desfasaments entre cobraments i pagaments, etc. Només contractable a les oficines.
3. Fes créixer el teu negoci
-
Dona't a conèixer també a altres empresaris
Participa en les jornades i esdeveniments empresarials o sectorials que es facin a la teva comunitat; són una oportunitat fantàstica de networking que et farà seguir creixent com a empresa.
Aprofita sinergies amb altres emprenedors i inspira't en casos reals, com els que pots trobar a Compartint Coneixement de BBVA o en continguts que pots trobar al nostre web.
-
Aprofita oportunitats de formació
També és important aprofitar les oportunitats de formació transversal que posen a la teva disposició els organismes públics d'ajuda a l'emprenedoria. L'àmbit de la comptabilitat és el més evident, però hi ha molts més sectors dels quals aprendre, com el màrqueting o la comunicació.
-
Fes la vida més fàcil als teus clients
És essencial facilitar als teus clients el mitjà de pagament, fent que aquest s'adapti a la teva forma de treballar i a l'ús de les noves tecnologies. Proporcionar-los una bona experiència de pagament, tant en línia com física, és essencial per facilitar la seva identificació positiva amb la teva empresa.
Preguntes freqüents
Si ja tens clar que emprendràs com a empresa, has de saber que hi ha una sèrie de tràmits que s'han de fer:
- Elabora els estatuts socials.
- Demana la teva Certificació negativa de nom empresarial al Registre Mercantil
- Obre un compte bancari únic i exclusiu per a l'empresa que crearàs i diposita-hi el capital social
- Registra l'empresa davant de notari. Recorda que has de tenir la documentació següent:
- Estatuts socials
- Certificació negativa de nom empresarial
- Certificat bancari de dipòsit de capital social
- DNI o NIE dels socis
- Aconsegueix el teu CIF provisional.
- Constitueix la teva empresa davant el Registre Mercantil de la teva província; si no ho fas, no podràs obtenir la plena competència jurídica. Si cal, dona-la d'alta al Registre de Patents i Marques.
- Una vegada ho tinguis tot, hauràs de demanar el CIF definitiu.
El temps mitjà de creació d'una empresa a Espanya és de 13 dies, però et recomanem que no tinguis pressa, maduris la teva idea de negoci, t'asseguris de la seva viabilitat i et deixis assessorar per establir-la sobre unes bases tan sòlides com sigui possible.Et recomanem que consultis les teves opcions de manera activa, ja que les subvencions no només tenen terminis de presentació fixats, sinó que també són fluctuants en el temps. Per estar al dia, recorda que la Direcció General d'Indústria i de la PIME publica informació actualitzada de programes d'ajudes i incentius per a la creació d'empreses, que estan convocats per administracions públiques i altres organismes relacionats.És un document electrònic utilitzat en el sistema CIRCE que recull totes les dades necessàries per a la constitució i posada en marxa d'una empresa. Substitueix diferents formularis demanats per organismes i administracions involucrats en el procés de creació d'empreses, però de moment només serveix per donar d'alta una Comunitat de Béns, una Societat Civil o una Societat de Responsabilitat Limitada.Legalment, no és obligatori que les participacions de cada soci siguin iguals, sinó que uns poden aportar més que altres, segons els acords a què arribin.És un document que analitza i descriu una oportunitat de negoci, però que també determina si és viable des del punt de vista econòmic i financer, i desenvolupa les estratègies necessàries per convertir-lo en un projecte empresarial real. T'ajudarà a saber si la idea és realment factible o no.L'Ajuntament del terme municipal on s'exerceixi l'activitat, per bé que és cert que la Llei d'economia sostenible, de 4 de març de 2011, va eliminar l'obligatorietat de la llicència d'obertura per a bona part de les activitats, per la qual cosa n'hi ha prou de presentar una declaració responsable. -
1. Documentació i tràmits per a un autònom
Donar-se d'alta a la Seguretat Social
El primer pas que hem de fer si volem obrir un negoci com a autònom és visitar la Tresoreria General de la Seguretat Social.
T'hi hauràs de donar d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms i rebràs el número d'afiliació a la Seguretat Social.
Pots donar-t'hi d'alta tant de manera presencial, emplenant el model TA0521, com a través de la seu electrònica de la Seguretat Social.
També pots inscriure-t'hi com a empresari si seràs soci d'una societat. Per fer-ho, hauràs d'emplenar el model TA.6 i presentar el document que t'ha hagut de lliurar Hisenda amb el número d'identificació fiscal (NIF), que inclou l'activitat econòmica de l'empresa.
Fer constar l'entitat gestora o mútua
A l'hora d'inscriure's com a autònom a la Seguretat Social, s'ha d'indicar l'entitat gestora o mútua escollida per cobrir el risc per malaltia professional i accident de treball.
Si no tens clar quina mútua triar, pots trobar més informació sobre aquest aspecte al web de l'Associació de Mútues d'Accidents de Treball i a la llista de mútues que incorpora el web de la Seguretat Social.
Donar-se d'alta a Hisenda
El pas següent és visitar l'Agència Tributària per donar-se d'alta en el Cens d'Empresaris. Un cop allà, has de presentar la declaració censal, aportant els models següents:
- Model 036: document que servirà per inscriure't en el Cens d'Empresaris i donar-te d'alta a Hisenda.
- Model 037: document amb què t'has de donar d'alta com a autònom a Hisenda. Aquest és un model simplificat respecte al model 036.
Tots dos documents es podran presentar presencialment o a la seu electrònica de l'Agència Tributària amb el teu certificat electrònic.
Centre de treball
Obriràs el teu negoci en un local o treballaràs des de casa? En el cas de la primera opció, has de comunicar l'obertura del teu centre de treball a la Conselleria de Treball de la teva comunitat autònoma.
Si obres un centre de treball, hauràs de demanar:
- La Certificació negativa de nom empresarial al Registre Mercantil.
- Les llicències necessàries en funció de l'activitat que duguis a terme. Aquestes llicències poden variar segons el teu municipi o comunitat autònoma.
Necessitaràs un compte per a la gestió professional del teu negoci. Si no tens...
-
Compte per a autònoms
Vols estalviar-te fins a 720 € en la quota d'autònoms? Ara et retornem fins a 120 € al mes durant 6 mesos en domiciliar el teu rebut. Com funciona?
Utilitza aquest codi durant el procés de creació del teu compte bancari:
I sigui com sigui el teu negoci o comerç, tindràs totes les facilitats per començar o créixer.
- 0 € comissió per administració i manteniment del compte bancari, sense condicions.
- 0 € per emissió i manteniment d'una Targeta Negocis Dèbit.
- 0 € per transferències des de bbva.es, l'app BBVA o caixers, dins l'Espai Econòmic Europeu.
- 0 € per emissió i cobrament de xecs.
A més, amb avantatges com ara finançament amb condicions especials o TPV Android + Bo TPV sense cost els 12 primers mesos. Consulta condicions.
Només per a nous clients.
2. Finançament i ajudes
Ajudes i subvencions per a l'autònom
El web del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) recull un conjunt de mesures destinades a ajudar la iniciativa emprenedora:
- Reduccions i bonificacions a la Seguretat Social
- Bonificació a treballadors per compte propi o autònoms per conciliació de la vida professional i familiar vinculada a contractació
- Ajudes ICO
- Ayudas de las Comunidades Autónomas
Si vols desenvolupar un projecte de sostenibilitat, digitalització o cohesió i igualtat, a BBVA t'acompanyem i t'ajudem a demanar les ajudes europees dels Fons Next Generation.
Quines despeses tindràs?
Abans d'obrir el teu negoci, cal conèixer totes les despeses que hauràs d'afrontar. Tot seguit te les expliquem:
- Quota d'autònom.
- IVA.
- IRPF.
- Despeses de gestoria.
- Assegurança de Responsabilitat Civil.
- Despeses bancàries.
- Pàgina web.
Si necessites finançament, a BBVA disposem d'un préstec de fins a 50.000 € per a autònoms amb un termini des dels 14 mesos fins als 8 anys. Pots consultar més informació sobre el nostre Préstec Online Negocis per a Autònoms i Empreses.
3. Fes créixer el teu negoci
-
Dona't a conèixer també a altres empresaris
Participa en les jornades i esdeveniments empresarials o sectorials que es facin a la teva comunitat; són una oportunitat fantàstica de networking que et farà seguir creixent com a empresa.
Aprofita sinergies amb altres emprenedors i inspira't en casos reals, com els que pots trobar a Compartint Coneixement de BBVA o en continguts que pots trobar al nostre web.
-
Aprofita oportunitats de formació
També és important aprofitar les oportunitats de formació transversal que posen a la teva disposició els organismes públics d'ajuda a l'emprenedoria. L'àmbit de la comptabilitat és el més evident, però hi ha molts més sectors dels quals aprendre, com el màrqueting o la comunicació.
-
Fes la vida més fàcil als teus clients
És essencial facilitar als teus clients el mitjà de pagament, fent que aquest s'adapti a la teva forma de treballar i a l'ús de les noves tecnologies. Proporcionar-los una bona experiència de pagament, tant en línia com física, és essencial per facilitar la seva identificació positiva amb la teva empresa.
Preguntes freqüents
L'objectiu d'aquesta guia és explicar, pas a pas i de manera senzilla, com és el procés per emprendre, ja sigui com a autònom o creant una empresa.
A la guia, a més, es poden consultar els tràmits necessaris per emprendre, informació sobre com finançar-se o les ajudes que hi ha, així com consells per fer créixer el teu negoci una vegada el tinguis.
Si ja tens clar que emprendràs com a autònom, has de saber que hi ha una sèrie de tràmits que s'han de fer:
- Donar-se d'alta a la Seguretat Social.
- Fer constar l'entitat gestora o mútua.
- Donar-se d'alta a Hisenda.
- Si obres un centre de treball, hauràs de demanar les llicències que calguin, així com informar la Conselleria de Treball de la teva comunitat autònoma.
El més normal, si ho fas pel teu compte, és que triguis entre 1 i 5 dies a donar-te d'alta com a autònom. Tal com hem comentat abans, cal fer 2 tràmits: l'alta a la Seguretat Social i l'alta a Hisenda.Sí, pots donar-te d'alta per Internet tant a Hisenda com a la Seguretat Social. Per fer-ho, només necessitaràs el teu certificat digital i la Cl@ve PIN.A partir de l'1 de gener del 2023, la quota d'autònoms s'estableix en funció de la previsió que tinguis dels teus ingressos.
Des d'aquest any i fins al 2025, s'ha posat en marxa un sistema de cotització que serà progressiu i pel qual els autònoms que menys ingressos tinguin veuran reduïda la seva quota, mentre que als que més guanyin se'ls incrementarà. Així, doncs, la quota d'autònom va en funció dels 15 trams de cotització que hi ha segons els ingressos previstos.
Perquè te'n facis una idea, aquestes són les quotes mínimes corresponents a la base de cotització mínima:
- 2023: quota mínima de 230 euros.
- 2024: quota mínima de 225 euros.
- 2025: quota mínima de 200 euros.
Cap problema. Quan acabi l'any, l'autònom haurà de regularitzar la seva cotització amb l'Administració per veure si s'ajusta als ingressos. Hi ha dos escenaris: que l'Administració torni part de les quotes o que reclami la diferència, segons si els rendiments nets estan per sota o per sobre dels previstos.Al cap d'un any es pot canviar fins a 6 vegades la base de cotització, en funció de la previsió d'ingressos que creguis que tindràs.Sí, la tarifa plana. Tots els autònoms que es donin d'alta podran demanar aquesta tarifa plana, amb la qual pagaran 80 € durant els 12 primers mesos, independentment dels ingressos que tinguin. Passat l'any, l'autònom pot seguir pagant aquesta quota mensual durant un altre any, sempre que els seus ingressos estiguin per sota del salari mínim interprofessional (SMI). El 2023, l'SMI s'estableix en 1.080 €.Un autònom, pel fet de dur a terme la seva activitat, té una sèrie de despeses: eines, gasolina, despeses de viatge, lloguer de local, telèfon mòbil, etc. En definitiva, totes les despeses que té un autònom per fer la seva activitat.
Per poder-te deduir aquestes despeses, les hauràs de justificar amb la factura corresponent.
Els impostos que ha de pagar un autònom són els següents:
- Impost sobre el valor afegit (IVA). Totes les factures que presentis han de portar el seu IVA corresponent. L'autònom actua com a intermediari entre el Ministeri d'Hisenda i el consumidor final. Per tant, l'autònom recaptarà l'IVA de les seves factures i després el pagarà a Hisenda trimestralment.
- Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF). És l'impost que grava les rendes empresarials obtingudes per l'autònom i es paga trimestralment, igual que l'IVA.
Un autònom normal pot tenir les despeses següents:
- Quota d'autònom.
- IVA.
- IRPF.
- Despeses de gestoria.
- Assegurança de Responsabilitat Civil.
- Despeses bancàries.
- Pàgina web.