Eines i mètodes per gestionar correctament els deutes
Eines i mètodes per gestionar correctament els deutes
Aquest pòdcast està locutat amb l'ajuda d'eines d'intel·ligència artificial.
El deute, com a concepte, és molt familiar i, en principi, sol entendre's fàcilment. Però en algunes ocasions no es té en compte com el deute pot afectar el funcionament de l'economia a tots els nivells. L'obligació que s'adquireix de tornar els fons que han estat aportats per tercers, s'anomena deute o endeutament financer.
Això és un dels mecanismes bàsics per al funcionament de l'economia. Però sempre s'ha de tenir cura pel que fa a la salut financera, sigui de particulars o empreses. A més, a l'hora de demanar un préstec cal ser conscients que a aquesta quantitat normalment cal afegir altres despeses, com ara les comissions o interessos.
Per fer front a aquests deutes, una possible opció podria ser agrupar la quantia de tots els préstecs en un de sol. Aquesta reunificació permet pagar una sola quota mensual, l'import de la qual serà menor que la suma de les que es pagaven prèviament. És cert que s'incrementarà el termini d'amortització i, per tant, el cost final a causa dels interessos.
La reunificació de deutes no és especialment complicada, però sí que requereix un estudi en cada cas particular per part d'una empresa mediadora. Aquesta analitzarà els deutes, els interessos i com queden els terminis d'amortització. Una vegada aprovada l'operació, es començaria a negociar amb les diferents entitats bancàries les noves condicions de pagament.
Cal tenir en compte que els deutes es van acumulant a través de targetes de crèdit, préstecs personals, hipotecaris i automotrius. Si no es té un control de les despeses, pot afectar tant la salut financera com la física, ja que genera frustració, angoixa i impotència. Limitar el que es gasta amb la targeta de crèdit pot ser un primer pas perquè no hi hagi un endeutament excessiu.
Però com gestionar i posar fi als deutes? No hi ha una fórmula màgica, però s'hauria d'establir un pla i d'aquesta manera fer-hi front. Assumir que hi ha un endeutament i intentar delimitar les despeses. Una part que cal tenir en compte a l'hora de gestionar els deutes és identificar la mida d'aquests per poder saber amb quins diners es pot comptar a l'hora de pagar-los.
També seria una opció fer una llista enumerant les sumes tant de les despeses fixes com de les variables. Així, es podrien localitzar aquelles despeses prescindibles. Una altra forma seria utilitzar diferents mètodes per disminuir els deutes. Un d'ells es denomina “allau”. Aquest mètode se centra a atacar el pagament dels deutes que tenen una taxa d'interès més elevada.
Una vegada liquidat aquest deute amb la taxa d'interès més alta, ja es podrien destinar els diners que s'utilitzaven per a aquell pagament al deute següent amb la taxa d'interès més elevada, i així successivament. Cal tenir en compte que aquest mètode pot trigar més temps a reflectir la disminució i a vegades, per a algunes persones, pot ser descoratjador.
Una altra eina que ajuda a reduir els deutes de manera senzilla és el mètode snowball o bola de neu. La clau d'aquest mètode és anar eliminant primer els deutes de menor quantitat. És a dir, es basa a posar un saldo extra per pagar el deute més petit primer, fent pagaments mínims en els altres fins que aquest quedi eliminat.
Una vegada això passi, els diners destinats a pagar aquell deute seran assignats al següent més petit. Aquest mètode s'ha posicionat com un dels més efectius de cara a reduir deutes. Perquè està basat en petits esforços econòmics més senzills d'aplicar.
Els resultats s'aconsegueixen de manera més fàcil i ràpida, augmentant així la motivació en veure més a prop la resolució del deute. Una vegada es decideixi quin mètode seguir, s'ha de ser constant a l'hora de fer el pla i conèixer la capacitat d'endeutament que es pot tenir.
Un dels punts clau a l'hora d'afrontar els objectius és tenir una bona organització. Per fer-ho, hi ha una gran quantitat d'aplicacions que faciliten aquesta tasca. Tant per a aquelles persones que volen reduir els seus deutes com per a aquelles que volen estalviar.
Un exemple d'aquestes aplicacions és El meu dia a dia, de BBVA. Amb ella, els diners que es tenen estan sota control. Permet veure els ingressos i ordenar les despeses per categories. D'aquesta manera, es pot planificar millor i prendre decisions a l'hora d'estalviar. A més, es pot tenir una visió dels moviments previstos, tant d'ingressos com de despeses.